söndag 11 mars 2012

Q/A

" jag har dålig balans när jag rider barbacka, speciellt trav, hur ska jag göra för att förbättra sitsen och balansen =)

Min häst har svårt för höger galopp , jag har aldrig riktigt brytt mig om att lära henne de då jag har saknat kunskap om det, men nu vill jag faktikst ta tag i det i och med att jag inte vill att hon ska slita sönder sig genom att bara galoppera vänstergaloppen :) "

Hej!
Låt någon av dina kompisar, ridlärare .. you name it longera dig! Sitt upp barbacka och trava runt där några varv, gör det några gånger i veckan så ska du se att du snart får bättre balans. Tycker du att det är obehgligt kan du börja med att rida med sadel fast utan stigbyglar, rid själv eller låt någon longera dig. Sen när du känner dig redo tar du nästa steg. Utmana dig själv lite i din egna takt! Jag hade också riktigt dålig balans, men destumer du rider barbacka eller utan stigbyglar så kommer du automatiskt få bättre balans, det är där med med ridningen. Man måste öva och öva för att komma någon vart, inget kommer ju gratis! Men det där grejar du ska du se, det är en baggis! Det är ju riktigt mysigt att rida barbacka med! :)
Jag förstår vad du menar. Högergalopp fattar med vänster bakben. Antigen är hon jätte "högerhänt" alltså stark i höger sida och svag i vänster sida eller så har hon inte dom musklerna som krävs. Det du kan göra är att rida in i trav på en mindre volt i höger varv sen gör du skänkelvikningar utåt för innerskänkeln till en stölrre volt och ge sedan en tydlig galoppskänkel. Men som sagt med allt annat, det lär inte komma direkt. det är bara att traggla det och till slut så kommer det fungera! Men glöm inte det viktigaste. BEROM när hon gör rätt!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar