söndag 11 mars 2012

Hur gör man en halvhalt

Jag tycker själv att det är lite klurit med halvhalter. Så jag har suttit och funderar lite så jag tänkte ta och göra ett litet inlägg om det i hopp om att jag kan förklara någelunda. Jag hoppas att ni förstår lite iallafall!
Halvhalten sker i tre olika steg, många säger att det är en förhållning och det är helt rätt. Men hästen blir inte mer samlad bara för att du bromsar. Man kan förklara det ungefär såhär:
Steg ett är alltså förhållningen steg två är en aktivering av bakbenen (hästen ska trampa till,sätta in bakbenen mer under magen) Men om man då har gjort en förhållning och aktiverat bakbenen och ändå rider framåt med hela hästen i handen har man då gjort en halvhalt? Nej, för halvhalten måste avslutas med en eftergift. Så steg tre blir ju alltså att hästen ger efter i bettet när den bär mer vikt på sina bakben. Så när dessa tre steg är utförda då har du gjort en halvhalt. Förhållning, aktivering och eftergift
.
Jag gör ca hundra försök till halvhalter men nästan inga blir riktigt bra och korrekta. Ett litet tips på hur kan träna halvhalter är att du tränar övergångar och sedan lägger in halvhalt där imellan. Och på det sättet väntar hästen ut dig och då blir det lättare att hinna korrigera en halvhalt.
Peter markne i en halvhalt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar