söndag 11 mars 2012

"arbete vid hand"- my ass!!

För ett tag sedan så fick jag tidningen hästfocus, så jag satt och bläddra igenom den lite snabbt tills jag såg den stora rubriken ”ARBETE VID HAND” åh vad intressant tänkte jag. Började läsa lite ”Arbete vid han är en central del i den klassiska dressyrens hästträning. All träning och inlärning hos hästen börjar här, men arbetssättet är också effektivt för träning på högre nivå.” Jaha tänkte jag, vad är det dom vill förmedla med detta? Men jag gjorde ingen större grej utav det och fortsatte läsa själva artikeln.
.
” Det finns två skäl till att jobba hästen från marken, dels hästträning med det är också bra för ryttarträning. I sitt arbete som instruktör ser hon stora fördelar med att använda sig av arbete vid hand. Det gör som hon ser det ryttaren medveten om vad hästen gör. Det är lättare att se hur den sätter sina fötter och hur den spårar.”
.
Jaha, jag som alltid är lite skeptisk till sånthär bläddrade direkt till nästa sida och då ser jag en kvinna med en häst som håller i bettringen och gör så hästen går i en öppna.(På nåt underligt sätt :S ) Jahaja, bläddrar till nästa sida, ja men vad kul kvinnan fortsätter alltså med att hålla i bettringen och ha sitt långa dressyrspö tätt intill sig. Där gick min positiva inställning till hennes jobb. Låt mig berätta varför!
.
Först och främst – den här instruktören är säkert jätte duktig på den klassiska ridningen osv, men jag känner att det här funkar inte. Jag finner ingen logik i det hela, men det är ju bara min åsikt
Det jag först reagerade på var rubriken som löd arbete vid hand, och visst she got a point – det hon sysslar med är arbete för hand, men frågan är ger det verkligen något? Jag tvivlar på det. Nu utgår jag ifrån artikeln, och denna säger att om man vill att hästen ska gå framåt, då ska man föra bettet framåt i hästens mun, och hålla kvar tills hästen följer dig. Och när den gör det ska man tydligen knacka med spöt på rumpan lite lätt. Haha, jag blir frustrerad bara jag läser om det.. Men för att göra denna historia kort, allt går ut på att hålla i bettringen, och dra den fram och tillbaka och spöt ska man lägga på länden för att stanna hästen. Jätte bra ide, MEN den går inte hem, tyvärr.
Nu när jag tänker efter förstår jag hur du tänker – alltså att arbetet ska likna det man gör från ryggen. Men man drar aldrig i bettet? Man lägger aldrig spöt på länden för att stanna hästen? Nu känner jag att jag skulle kunna få det här inlägget hur långt som helst för sånt här tjaffs tycker jag verkligen inte inte om. Låt hästar vara hästar, försök inte göra något av dom som dom inte är. Hästen kommer inte VILJA följa dig om du drar fram bettet i munnen varje gång du ska gå någonstans. Hästen går efter dig om den accepterar dig som sin ledare. Men självklart, hästen kommer alltid gå efter dig så länge man drar den i tyglarna och drar fram bettet i munnen. Och så länge man gör det är det inget bra jobb, man kan inte tvinga hästen att göra något.
Så jag tycker inte det där ”arbetet för hand” är något att hurra för, finns ingenting positivt med det. Ingen harmoni eller något liknande, och det är min åsikt och det står jag för. Om hon nu hästen har bra förtroende för henne (vilket jag tvivlar på) så skulle detta fungera as bra utan bett och tyglar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar