söndag 11 mars 2012

Lite mer svar ang. Stigbett

" Det är väl värre en att stoppa in skarp bett? Vill du hellre att hästen sticker iväg och sliter sig?"
.
" Jag håller med om att hästen ska vara så pass lydig att man ska kunna leda den i grimma och grimskaft utan fara för någon. Men ibland är det så att hästen blir upphetsad och reser sig, då kan det vara bra att ha ett eller stigbett för att förhindra en olycka. Vi vill ju inte att hästen ska skda sig själv, andra hästar eller människor ;) Och det är ju handen som styr hur "hemskt" något bett är..."
.
Där mina vänner är två kommentarer från två olika läsare som tyckte till lite om mitt inlägg om stigbett, eller om själva stigbettet.. Nu ska jag vara ärlig, för jag tänker faktikst inte ljuga..
.
Jag tycker det är roligt att se båda skriva " vill du hellre att hästen skadar sig?" " vi vill ju inte att hästen skadar sig" osv. Men om du inte vill skada din häst varför stoppar du då in ett stigbett i munnen på den? Hur tänker du? Jag skulle verkligen älska att höra era åsikter om stigbett mer detaljerat. Stigbett fungerar som så att den används till hästar som har dåliga ägare, som inte kan träna sin häst rätt. Utan dem tror mer på att köpa någon dyr metall sak som ska få bort problemet. Men vet ni, inget redskap inga hjälptyglar what so ever kan fixa ett problem som detta. Det ända du ska lägga pengarna på är en jävligt bra tränare eller veterinären om den har ont någonstans och därför orsaker det oönskade beteendet. Men inte på nåt jävla redskap som använder våld mot hästen.
.
Okej, det kankse förhindrar att hästen stegrar sig när du har stigbettet på. Men har ni någonsin tänkt V-A-R-F-Ö-R hästen inte stegrar sig när ni leder den med stigbett? Jo, för det gör ont som fan. Och då är den ju smart som slutar, men sen finns det dom hästar (som min) som inte slutar och istället för att ha ett litet problem så har du nu istället 10 till, bara för att du valde att använda ett stigbett.
.
Jag ska försöka att inte svära, men det här gör min faktikst riktigt jävla förbannad. En häst är inte skapt för att ha massa metaller och skit i munnen och förresten, vad vet ni om vad jag rider på? Åter till ämnet. Hästen stegrar sig eller gör det oönskade beteendet av en anledning. Och lösningen är inte ett stigbett, tyvärr tjejer, jag är ledsen. Men det är inte lösningen, hästen kommer inte lyssna på dig mer för att du använder denna. Och jag föreslår att ni tar reda på problemet först och när ni har gjort det så har ni lösningen.
.
Fan. Ibland undrar jag verkligen hur folk tänker..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar